Gravidyoga

I måndags så var jag på sista tillfället för gravidyogan. Har i 8 veckors tid gått varje måndag på gravidyoga där jag har lärt mig en hel del saker av en barnmorska vid namn Ylva-Li. Vi har bland annat fått lära oss om skillnaden mellan yogaandning och förlossningsandning. Hur man ska andas igenom värkarna och hur man ska andas i värkpauserna. Olika positioner för att underlätta förlossningsarbetet och värkarna. Vi har även fått lära oss om hur man andas igenom smärtan. I ett tillfälle så har partnern även fått vara med, där Ylva-Li har gått igenom med de om hur man som partner kan underlätta för kvinnan och gett tips på olika avslappningsövningar. Den här kursen har varit så givande för mig och även för Omid och jag är inte lika orolig inför förlossningen längre. Med hjälp av gravidyoga och alla föräldrakurser vi har varit på så känns det som om jag har stenkoll på alla förlossningsfaser och med rätt inställning så kommer vi klara oss igenom detta utan några problem (om allt går som det ska). Gravidyogan var verkligen värd varenda krona och man kan aldrig få för mycket kunskap.

Ikväll och imorgon kväll är det amningskurs i sjukhuset som gäller. Idag får jag gå själv då Omid jobbar, men imorgon följer han med. Imorgon ska vi även på besök till barnmorskan för rutinkontroll och lyssna på hjärtat. 

En bild från Central Park, New York i somras. 
(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0