Skillnader mellan Milano och Sverige!!

Nu tänkte jag skriva lite om skillnaderna mellan Milano och Sverige och det är en hel del faktiskt.

Skolan
Skolan var verkligen det värsta och den fulaste skolan jag någonsin har sett. Den var ofräsch och det fanns inga vanliga toaletter där. Toaletten fanns på golvet som det är i U - länder som i Palestina och Egypten.
En vanlig skoldag kunde se ut såhär: De började 8.10 och hade två lektioner efter varandra utan någon rast. Efter de två lektionerna så fick de en kvarts rast och under den tiden så kan de köpa snacks i baren eller från skolans chips och godis automater. När rasten var slut så hade de en till lektion och sedan slutade de kl 13, så de har bara en 15 minuters rast under hela skoldagen. De fick inte gå ut från klassrummet förrans klockan ringde. De får även ingen lunch i skolan, antagligen för att de slutar tidigt varje dag och kan gå hem och äta istället. När jag var där så var jag verkligen glad över att jag går i Fyrisskolan. Vi ska vara nöjda med att våran skola är fräsch och att vi har raster ofta och att vi även får lunch i skolan för så är det nämligen inte i Milano.


Hemma
Det var så mycket som var different när jag kom hem till familjen där jag bodde. När jag gick in i toaletten så stängde jag dörren och letade efter lampan men hittade inte den, så jag gick ut och frågade Chiara var den var så följde hon med mig och visade mig den. Det var nämligen så att man skulle tända lampan utanför toalettdörren för där fanns det en liten knapp. Jag ba okej thanks och går in till toaletten och när jag skulle låsa dörren så ser jag att det inte går. Jag ba what the fuck? så jag går ut igen och frågar Chiara om hur man låser dörren. Hon ba det går inte. Jag ba va, men jag kan inte gå in på toa om inte dörren är låst. Hon ba men ingen kommer in, men jag vägrade och då sa hon att jag skulle gå in till den andra toan för där fanns det en nyckel längst upp mot väggen. Jag gick in i den toan och när jag skulle spola så visste jag inte heller hur man skulle göra, för det var inte alls som det är här i Sverige. Ovanför toaletten så fanns det en handtag som man kunde vrida, jag vred på den och då spolades allt bort och så var man tvungen att vrida tillbaks den för att det skulle sluta spolas. Jag fick min mens när jag var där och jag frågade Chiara vart jag skulle kasta bindan och hon sa att jag skulle spola ner den. Jag ba ofta ni gör så? och hon sa att de alltid gör det :S
De låste ALDRIG dörren när de gick in på toaletten och jag var helt förvånad över det. Ibland så gick de in med öppen dörr och de brydde sig inte om någon såg eller inte :D haha italienare är helt störda..
Jag bodde i Chiaras rum och hennes föräldrar kom in dit HELA JÄVLA TIDEN och det var så störande. Jag är van med att ingen kommer in i mitt rum här i Sverige, men där i Milano så var tydligen INGENTING privat.

Maten
Maten i Milano var inte så god som jag trodde att den skulle vara. De har bokstavligen talat ost på ALL mat, även på gröt :S och jag fick äta ost på gröt för jag skämdes för att säga att jag inte tyckte om maten.
Under lunchen och middagen så bjöd min värdfamilj alltid på trerätters mat. Det började med förrätt, huvudrätt och till sist efterrätt och det åt de varje dag. Till maten så bjöd de på vin, öl och martini och det är det de dricker till maten.
Jag smakade två olika pizzor där. En ute på restuarang och den var inte så god för den var tunn och vattnig men jag åt upp allt för jag var så JÄVLA hungrig. Den andra pizza bjöd min värd familj på och den var faktiskt jätte god, men jag var inte så hungrig då så jag åt inte upp allt.
Vi tjejer åt i McDonals ofta och det smakade precis som det gör i Sverige men det coola var att de hade McCafe också där man bara kunde köpa fika och det fanns även typ rullade pommes frites och de var verkligen jätte goda.


Övrigt
Andra dagen i Milano tror jag så gick vi till en bar, Todos a Cuba, och där skulle jag gå in på toaletten för att tvätta händerna men det fanns ingen vanlig kran som det finns på alla toaletter här i Sverige. Nej, man var minnsan tvungen att trycka på en fotpedal för att få vatten och den var både blå och röd. Track man på den blåa så fick man kallt vatten och track man på den röda pedalen så fick man varmt vatten.
Bilden är på en vatten fotpedal från toaletten i Idroscalo.


Det bästa i Milano var att det inte fanns någon åldergräns alls på att köpa ciggaretter eller för att dricka och det var DUNDER !! Alla mina vänner som är minderåriga kunde också dricka och köpa cigg och det var skit bra.

Något annat som var både negativt och positivt var att det inte fanns någon tidtabell för när bussarna eller tunnelbanan kom. De kom hela tiden och man behövde inte vänta länge på nästa buss eller tunnelbana.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0