Europavalet

Igår jobbade jag från kl 10 - 23.30 som valförrättare i Växthuset 3. Det var verkligen en upplevelse och en bra erfarenhet att bära runt med och jag ska LÄTT jobba igen under nästa valdag 2010 då man ska rösta för riksdagen. Jag fick göra allt möjligt som t.ex: dela ut valkuvert, stoppa in rösterna i urnan och kryssa för folk som har röstat i röstlängden. Det var verkligen ett lätt jobb och bra betalt för man gör knappast något. Det är bara att hjälpa folk som behöver hjälp, speciellt de som röstar för första gången. Många visste inte hur man skulle göra och i vilken ordning man skulle göra allt så då fick man förklara för dom.
Jag hade rast mellan 14 - 16 och då gick jag hem till Jossra med Aida och åt dolmar och sen så gick vi till mitt valdistrikt där jag ångerröstade. Hade röstat innan, men ändrade och satte min röst på Ardalan Shekarabi istället. Sedan så tog vi en promenad till centrum och därefter så gick vi och satte oss på en gård tills jag började jobba igen.
Mina arbetsuppgifter var samma till kl 21. Efter kl 21 så började vi räkna alla röster. Det var totalt 485 personer som röstade i den vallokalen där jag jobbade av cirka 1400 röstberättigade. Det var ett lågt antal röstare i år, så det gick ganska snabbt att räkna allihop. Socialdemokraterna fick flest röster, 217 stycken, i det valdistriktet där jag jobbade :D :D. Efter att vi hade räknat alla röster och dubbelkollat så fick vi sluta för dagen och gå hem. Jag kommer sakna mina arbetskamrater för de var jätte roliga att umgås med. De var mycket äldre än mig och hade mycket mer erfarenhet, men det kändes knappast som det och de tyckte att det var roligt att lära mig allt eftersom det var första gången jag jobbade under en valdag. Jag är verkligen tacksam över att jag fick chansen att arbeta under en valdag och hamna i en plats med trevliga och roliga människor :)
Just nu så verkar det som om Socialdemokraterna har fått 5 stycken mandatplatser och jag HOPPAS verkligen att Ardalan får en av platserna för det förtjänar han verkligen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0