13/1 - 09

Idag så hade jag min första psykologi lektion. Vi pratade lite om skillnaden mellan ångest och generaliserande ångest. Generaliserande ångest är när man t.ex. vaknar helt skräckslagen klockan 4 på morgonen och inte kan varken lugna ner sig eller somna om. Vi pratade även lite om första intrycket olika personer ger. En person har oftast 3 meningar på sig för att göra ett bra första intryck, så de 3 första meningarna du säger till en person har en avgörande effekt för vad han/hon kommer tycka om dig i framtiden.
Vi fick även ett par tips på hur man kan kan lugna ner sig när man är nervös.
1. Man kan trycka med tummen på gropen under hakan en stund, då kommer munnen att fyllas med saliv och det kommer att ge en lugnande effekt.
2. Att klappa sig på axeln eller le ger också en lugnande effekt. Det är bra att göra om man blir nervös innan man ska redovisa något.

Det var en rolig lektion och man fick veta mycket. Jag är verkligen intresserad av psykologi så för en gångs skull så kan jag säga att jag ser framemot att läsa en kurs och verkligen mena det  :P


Kommentarer
Postat av: jasmin

Jag fick MVG i psykologi :P vänta till du kommer till stimuli o progresiva stimul etcc etc hahaha, då e de inte lika roligt kan jag lova. de e intressant men FETT svårt

kram

2009-01-13 @ 19:41:20
Postat av: Anonym

Har du inga nyårsbilder du kan lägga ut

2009-01-13 @ 22:02:32
Postat av: Safi

Jasmin: Blir det inte svårare då man läser psykologi B? Jag längtar tills du flyttar hit, kommer vara hos dig hela tiden !!



Anonym: Har redan lagt ut bilder från nyår på bloggen. Ska du fortfarande inte säga vem du är?

2009-01-13 @ 22:49:48
URL: http://safiis.blogg.se/
Postat av: Anonym

Okej jag svarade redan.. ingen du känner.

2009-01-14 @ 00:04:54
Postat av: Anonym

Ska jag sluta kommentera? Du kanske inte gillar när folk som inte är dina vänner kommenterar

2009-01-14 @ 00:06:20
Postat av: Safi

Även om du inte är någon jag känner så har du ju fortfarande ett namn. Nej de lugnt, kommentera om du vill.

2009-01-14 @ 06:29:40
URL: http://safiis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0